Recensie Zo Normaal Nog Niet: Knuffels voor 'zielige' Ferry Asselbergs

Cultuur

EDE - Theater Cultura had afgelopen donderdag de primeur van de voorstelling Zo Normaal Nog Niet. Theatermakers Arno Setz en Ferry Asselbergs hielden het publiek een spiegel voor van een maatschappij die 'boring' is. Humor, absurdisme en mooie liedjes in een korte en zeer afwisselende voorstelling. Welkom in de wereld van Setz&Asselbergs. Wees open over jezelf, want wat is nu normaal? Normaal is pure willekeur.

Borderline

Arno Setz. Oud-columnist van De Edese Post. Bijna stadsdichter van Ede. Samen met theatermaker Ferry Asselbergs zoekt hij graag de grenzen op en gaat hij pittige onderwerpen niet graag uit de weg. Eerder trokken ze met hun voorstelling Over de Grens over borderline volle zalen in Nederland en België. Pittige onderwerpen, maar zeer luchtig gebracht. Alle denkbare afwijkingen kwamen één voor één langs. Bittere ernst en humor wisselden elkaar snel af. De Edenaar die plaatsgenoot Setz nog niet zo goed kent, mag vanaf vandaag trots zijn op het creatieve brein van de Parkweg, waar zijn eigen theatertje is gevestigd.

Keine maschine

Maar vanavond de planken van Cultura. Een grote fauteuil, een krukje, piano en gitaar. Door een opening in de lange zwarte achtergrond gordijnen lopen Setz en Asselbergs één voor één in een rechte lijn richting het publiek. De abnormale catwalk. ''Der mensch ist keine maschine'', klinkt het. Met tal van artistieke voorwerpen betreedt het tweetal afwisselend het podium. Asselbergs sluit de parade met een luier, een grote stevige luier boven zijn blote behaarde benen. Wat is nu normaal? Wat is de norm? Waarom is een luier niet normaal? Normaal is een begrip dat gebaseerd is op de meerderheid.

Knuffels

Vanavond is het niet alleen cabaret of grappen maken over bn'ers. Setz en Asselbergs hebben kritiek op deze maatschappij, althans kritiek is een te zwaar woord. De samenleving wordt 'boring'. De maatschappij is gebaseerd op gelijk gestemde en gelijk uitziende mensen. Boring dus. Toch willen beide theatermakers niet vertellen wat wel goed is. Ze houden eerder een spiegel voor. Zo Normaal Nog Niet is daarom o zo herkenbaar. De strijd om jezelf te mogen zijn. Op een ontroerend moment staat Asselbergs alleen op het podium: ''Hoe fijn zal het zijn als je mag zijn zoals je bent?....Van wie kan ik een knuffel krijgen? Spontaan stappen twee toeschouwers naar voren en geven de abnormale Asselbergs een knuffel.

Calimero

Eigenlijk is Zo Normaal Nog Niet een klein uur met bijna twintig korte hoogtepunten. Freek in het wild die op zoek gaat naar de normale mens, priester gezang van Setz en 'Ik heb een gat in mijn cv door een depressie' op de wijs van het feestnummer 'Er staat een paard in de gang'. Toch krijgt één bn'er er wel van langs: Calimero, de grondlegger van het wij-zij-denken....

Meer berichten

Shopbox