Foto: Paul de Vries

Column: WorldFoodfeiten

  Column

In 1971 opende de Flevohof zijn deuren. De Flevohof was een agrarisch themapark en de attracties hadden een educatief karakter.

Tijdens een logeerpartij begin jaren 70 ben ik er geweest. Het park heeft op mij geen blijvende indruk achtergelaten, ik moest op internet opzoeken wat er te doen is geweest. Het enige dat ik me van die dag kan herinneren is de colonne waarmee we 's ochtends vroeg vanaf het logeeradres vertrokken. De rij Simca's en Kevertjes die mijn logeertante en haar zussen met kinderen hadden volgestouwd was voor mij het hoogtepunt van die dag.

Volgens internet zou ik die dag kaas gemaakt kunnen hebben. Waarschijnlijk heb ik door één van de kassen gewandeld en misschien heb ik een aardappel zien groeien, want ook dat schijnt gekund te hebben. Hoe dan ook, op mij heeft die hele beleving geen indruk gemaakt. Blijkbaar waren steeds minder mensen onder de indruk, want de Flevohof ging failliet. Er kwamen te weinig bezoekers.

In die periode ben ik tijdens een verjaardagspartijtje van een klasgenoot naar het Evoluon geweest. Het Evoluon was een educatief museum waar je als bezoeker kon ervaren wat de toekomst op technologisch gebied ging brengen. Ik kan me herinneren dat het er flink druk was waardoor de apparaten die je kón bedienen constant in gebruik waren. De vader van het klasgenootje reed een Citroën-DS. Het was voor de eerste keer dat ik in een wagen met hydraulische vering zat, dát was een mooie ervaring.

Het gebouw staat er nog, maar het Evoluon zoals het was bedoeld is niet meer. Het leed verlies, er kwamen te weinig bezoekers en het bedrijfsleven (Philips) zag er geen heil meer in.

In 2022 opent het World Food Center Experience de deuren. Deze Experience is, ik citeer de website "Een leerzame attractie voor families met kinderen, scholieren en studenten."

De Experience is nog niet open, maar lijdt nu al verlies. Het bedrijfsleven ziet er geen brood in en kijkt langs de zijlijn toe.

Het is op zijn voorzichtigst gezegd dapper te noemen dat de Experience die onderdeel van het World Food Center is er komt, want experts uit de wereld van de themaparken die in maart jl. in opdracht van Omroep Gelderland de plannen hebben bestudeerd zijn bijzonder sceptisch. Zij menen dat de bezoekersaantallen niet reëel zijn. Volgens hen is het geen attractie voor de massa. Ik citeer uit hetzelfde artikel "Het entertainment ontbreekt. Dit is veel te intellectueel voor een breed publiek. Het is een idee van overheid en wetenschappers. Daar gaat het mis. Een themapark moet een 'wow-factor' hebben. Dat ontbreekt hier echt."

Die wow-factor ontbrak uiteindelijk ook op de Flevohof en van de techniek in het Evoluon stond niemand meer versteld.

We hebben internet om ons te verbazen en Netflix om ons te vermaken. Voor een dagje spanning gaan we naar het pretpark met de hoogste wow-factor. Daar sparen we voor. Met zegeltjes van een bedrijf dat geen heil ziet in deelname aan de Experience.

Ik ben geen ondernemer. Ik heb de wijsheid niet in pacht. Ik kan niet zeggen of de Experience er wel of niet moet komen. Ik heb alleen wat feiten op een rijtje gezet en wens de betrokkenen alle wijsheid toe.

Deze en andere columns kunt u nalezen op www.PaulSchrijft.nl

Meer berichten