Foto: Nando Eskes

Column: SnapJeDat

  Column

Dagenlang al ligt het me aan te kijken. Zo’n gezicht wat zo vreselijk volmaakt is. ‘Issue #3’, staat er linksboven. En daarnaast: ‘Adform’. Met een halve m. Links onder het gezicht staat ‘matie’, ook met een halve m. Met nog een punt erachter, verwerkt in de e. Het irriteert me, ik denk zelfs mateloos. Onder de perfect vormgegeven ogen staat een tekst: “Fake is the new real”. Daaronder de opgetuite lippen. Het is de cover van het vakblad Adformatie. Het gaat me vertellen dat virtuele manipulatie onbegrensd is. Het plastic zit nog om het blad heen. Tot nu toe voer ik een geestelijke strijd met die boodschap. Eerst wil ik mijn antwoord klaar hebben, dan kan de boodschap tot mij komen.

We hebben geen antwoorden meer, slechts ontvangenissen. Dat is wat me echt irriteert aan deze foto. In een bodemloze put vaart alles wel. Alleen echo’s weerklinken, antwoord gevend vanuit de leegheid. Zij die de luidste echo’s produceren, krijgen de meeste invloed. Maar ook dat is fake. Want degenen die hun boodschap als eerste in de echoput krijgen, en dan steeds weer opnieuw, die mensen hebben de macht.

“Wiens brood men eet, diens woord men spreekt". Wat wil je, als je als fabrieksarbeider afhankelijk bent. Bijvoorbeeld van een grootindustrieel als Amos W. Steinhacker uit de verhalen over de sullige Ollie B. Bommel? Is het toevallig dat zijn initialen AWS gelijk zijn aan Amazon Web Services (AWS), het best verkopende product van de rijkste man ter wereld, die videosoftware verkoopt aan overheden om mensen op straat te volgen?

We verliezen onszelf in een virtuele wereld met Fakebook, Kwetter, FotoMomentje en InstantKlaar als oplosmiddelen. Waar we ons suf aan snuiven, ons verliezend in een matrix van virtuele bedwelmingsmiddelen. Laat ons doen wat nodig is om werkelijk vrij te zijn, niet gemanipuleerd, maar met eigen antwoorden.

Nando Eskes (nando@eskesmedia.nl) is oprichter van de Edesche Concertzaal. Deze column verschijnt tweewekelijks.

Meer berichten