Foto: Nando Eskes

Column: Weg ermee

  Column

“Mag die vleugel misschien van het podium af?”, zo komen musici soms. Ongerust als ze zijn of hun gezelschap wel past en ze genoeg bewegingsruimte hebben. Helaas gaat dat niet. We hebben geen lift, en dan nog. De vleugel kan door geen enkele deur. Waar moeten we hem laten, op z’n kant tegen een muur? Dat is geen gezicht.

Als ik vooraf had geweten dat de Edesche Concertzaal zo zou groeien, had ik daar natuurlijk rekening mee kunnen houden. Maar wie kon voorspellen dat we nu tot in het buitenland bekend zouden zijn; dat Radio 4 regelmatig live uitzendt vanuit Ede; dat daarom ook wereldbekende orkesten aan de Edesche Concertzaal voorstellen om te komen spelen?

Het gebeurt niet vaak, maar soms ontvangen we orkesten waarin twintig tot dertig musici plaats nemen. De vleugel gaat de hoek in. Komende dinsdag komt het Orkest van de 18e Eeuw met 19 violisten, cellisten, een contrabassist en een klavecinist (ook live op Radio 4). Zij nemen hun eigen instrumenten mee. In die tijd bestond de moderne vleugel nog niet.

Een paar weekjes later kun je luisteren naar het Apollo Ensemble, met 24 musici en zangers. De zangers willen even een stapje naar voren doen zodra ze aan de beurt zijn. En dan zetten ze weer een stapje terug. Met een achtstemmig koor, solisten en orkest staan zij stil bij het lijdensverhaal van Jezus.

Meestal noem je onze concerten ‘klassieke kamermuziek’, met enkele spelende musici. De grote groepen musici die de komende weken in de Edesche Concertzaal optreden, noemen we ook wel ‘grote bezetting’. Het zijn prachtige belevenissen, waarvoor ik het wel over mijn hart kan krijgen om te zeggen tegen die mooie Bösendorfer: weg ermee! Voor eventjes dan.

Nando Eskes (nando@eskesmedia.nl) is oprichter van de Edesche Concertzaal. Deze column verschijnt tweewekelijks.

Meer berichten