Column: Onrust in mijn achtertuin

  Column

Ken je dat gevoel? Je zit rustig in de tuin genieten van een beetje zon en rust. In dit jachtige tijdperk waar al zoveel moet. Gewoon even niets. De stilte, de natuur. Maar waar vind je tegenwoordig nog rust ? Nou, op De Veluwe bijvoorbeeld. Jaaaahh, ik ga verhuizen! Ik verheugde me vorig jaar op dat heerlijke vooruitzicht.

Het wachten op het huis duurde wat lang, maar niet getreurd. Snel zou de rust eindelijk komen! Totdat ik het nieuws over de laagvliegroutes hoorde. 'Joh,' zeggen kennissen 'maak je niet zo druk. Ze vliegen op 1800 meter en het zijn er maar een paar! Dat hebben ze allemaal uitgerekend en dat zal echt wel aan de normen voldoen.'

Ja 1800 meter hoog, dat is toch nog een heel end, dacht ik bij mezelf. Maar ik schrok me een hoedje toen ik erachter kwam dat de meeste vliegtuigen op 9 kilometer hoogte vliegen. En ik hoor ze nu al regelmatig de stilte verstoren!

En dan de aantallen. Zijn het er nou uiteindelijk die 45.000, of worden het er toch 60.000 of meer? Zelfs de minister weet het niet. Net zoals de gegevens over geluidsoverlast niet blijken te kloppen. Laagvliegen kost extra vermogen, lees: extra herrie, extra fijnstof. Vliegtuigen gaan tientallen kilometers laag vliegen. In het milieurapport (MER) is hiervoor een te laag motorvermogen berekend, zelfs zo laag dat de vliegtuigen zouden neerstorten! Er is dus veel meer motorvermogen nodig. Dit vertellen piloten. Hoe gek kan het nog worden?
Omwonenden van andere vliegvelden zoals Schiphol ervaren al jaren de geluidsoverlast en worden er horendol van. Maar in de media wordt er amper over gerept. En ook ik stond er te weinig bij stil. Tot op dit moment.

Al dit gedoe geeft mij een gevoel van onrust. Maar ik kwam hier toch voor de rust?

Moniek van Nispen, Nee tegen laagvliegroutes over Ede

Meer berichten




Shopbox