Beluister het Hexagon Ensemble in de Edesche Concertzaal'. (foto: Jacqueline Imminkhuizen
Beluister het Hexagon Ensemble in de Edesche Concertzaal'. (foto: Jacqueline Imminkhuizen (Foto: Jacqueline Imminkhuizen)

Hexagon Ensemble speelt 'Schilderijententoonstelling'

Muziek kan zomaar bepaalde beelden of stemmingen oproepen. De Russische componist Modest Moessorgski was daar een meester in. Luister op zaterdag 28 september in de Edesche Concertzaal naar zijn 'Schilderijen-tentoonstelling'.

EDE - Moessorgski heeft slechts een paar noten nodig om je een oud kasteel of een griezelige gnoom voor te stellen. Het Hexagon Ensemble verbindt dit Russische meesterwerk met het net zo kleurrijke 'Pianokwintet' van Moessorgski's landgenoot Rimski-Korsakov.

Hexagon Ensemble

Wie het Hexagon Ensemble volgt, heeft gemerkt dat de Russische muziek de laatste jaren een steeds prominentere plaats op de programma's inneemt. Ook in de Edesche Concertzaal speelt het Hexagon Ensemble een geheel aan Rusland gewijd programma.

Russische weemoed

Waar komt die fascinatie voor de Russische muziek vandaan? Fluitist en artistiek leider Wout van den Berg vertelt: "De tournees van de afgelopen jaren naar Moskou en Basjkirostan hebben gezorgd voor een sterke band met de mensen en de muziek daar. Het is een beetje bij ons gaan horen."

Een van de stukken dat al tientallen jaren met het Hexagon Ensemble meegaat, is 'Een avond in Georgië' van Mikhail Ippolitov-Ivanov. "Dat is een stuk vol typisch Russische weemoed, opgeroepen door de herinnering aan een mooie zomeravond", vindt Wout.

Schilderijententoonstelling

Een ander typisch Russisch stuk op het repertoire is 'Schilderijententoonstelling' van Modest Moessorgski. Hij componeerde het oorspronkelijk voor piano, maar het werd wereldberoemd in de orkestversie van Maurice Ravel. Van dit meesterwerk speelt het Hexagon een verrassende versie voor piano en blazers. "Ik vind het een heel mooi en kleurig arrangement geworden."

Ondanks dat arrangeur Olthuis uitging van de originele pianopartij is het hard werken voor de musici. "Vooral het slotdeel 'De Poort van Kiev' is extreem vermoeiend. Dat is een zwaar stuk juist omdat we het helemaal aan het eind van het programma spelen. Maar het houdt je wel lekker bij de les."

Meer berichten