Postbezorgers in Ede met hun e-bikes en e-bakfietsen.
Postbezorgers in Ede met hun e-bikes en e-bakfietsen. (Foto: Rick Praamstra)

Edese postbezorgers over op elektrisch

Postbezorgers in Ede gaan de post voortaan met e-bikes en elektrische bakfietsen bezorgen. Ede is de eerste stad in Gelderland die overgaat op elektrisch. Deze stap van PostNL is voordeliger, gezonder en duurzamer dan het bezorgen van post met traditionele fietsen.

Door Rick Praamstra

EDE - Postbezorger Rick van Millligen had op drukke dagen soms wel tien tassen post. Uiteraard paste dat lang niet allemaal op zijn fiets. Dat betekende dat hij weer terug moest naar het depot om weer post in zijn tassen te laden. "Aan het einde van de dag was je dan echt gesloopt en was je blij als je naar bed kon."

Van Milligen is één van de veertig Edese postbezorgers die de traditionele fiets inruilt voor een e-bike (20 stuks) of elektrische bakfiets (17 stuks). Na een testperiode van anderhalf jaar gaat PostNL definitief over op elektrisch. Ede was een ideale proeftuin wegens de verschillende soorten bouw en een goed mix van winkels, industrie en woonhuizen.

Elektrisch de post bezorgen levert PostNL financieel voordeel op; de post is sneller bezorgd omdat het minder tijd kost om van a naar b te gaan en - bij gebruik van de bakfiets – er meer post in een keer mee kan, waardoor bezorgers niet meer terug hoeven en er ook minder depots nodig zijn. Ede ging van zes depots naar één centraal depot. Maar volgens logistiek adviseur Chris Alberti – al meer dan veertig jaar werkzaam bij PostNL en zijn voorgangers – is het ook beter voor het milieu. "Omdat er nu één centraal depot is, gaan we 10 duizend kilometers per jaar minder rijden."

Het bedrijf hield een enquête onder de veertig postbezorgers en bijna allemaal gaven ze aan dat elektrisch brieven, pakketjes en poststukken bezorgen een flinke verbetering is dan de fiets zonder ondersteuning. "Ik vind het heerlijk", vertelt Van Milligen. "De trapondersteuning zorgt ervoor dat ik sneller van a naar b ga en het fietst 100 duizend keer lichter. Ik ben minder gesloopt en minder kracht kwijt."

Ook Mariëlle van 't Hof wil niets meer anders. Zij bezorgt haar post met een e-bakfiets. Ze weet nog goed hoe het soms fout ging met een normale fiets. "Ik heb wel eens een leenfiets meegekregen omdat ik een lekke band had. Die was van aluminium. Toen ik de post erop deed steigerde de fiets."

Ze is blij met de overstap. "Nou en of. Ik krijg meer post mee en daardoor maak ik meer uren. Ik kan drie dagen in plaats van vier dagen werken met dezelfde uren of ik kan vijf dagen werken en benader daarmee een volledige werkweek." Alberti constateert dat bezorgers het fijn vinden dat ze meer uren kunnen maken. "Door de bakfietsen zijn er grotere bestelwijken, waardoor we ook grotere contracten kunnen aanbieden. Eerst waren er contracten tussen de 6 en 10 uur, nu is dat tussen de 15 en 22 uur."

Ede is een van de eerste steden die overgaat op elektrisch. Er lopen nog proefperiodes in Rotterdam, Zeist en Alphen aan de Rijn. Het plan is dat over twee jaar alle post in Nederland wordt bezorgd met e-bikes.

Meer berichten