Suzanne Kröger in gesprek met belangstellenden over de groei van luchtvaart. (Foto: José van der Burg)
Suzanne Kröger in gesprek met belangstellenden over de groei van luchtvaart. (Foto: José van der Burg) (Foto: )

'Lelystad Airport is een slecht plan'

Belangstellenden konden maandag 15 april in gesprek met Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) over de groei van vliegvelden in Nederland. De plannen rondom Lelystad Airport hebben in onze regio voor veel onrust gezorgd, maar de zorgen die hier spelen gaan verder dan alleen de eigen achtertuin, aldus Suzanne. “Wat begonnen is als een ‘not in my backyard’-onderwerp, is nu een veel breder debat geworden over de luchtvaart in het algemeen.”

Door José van der Burg

Ede - 65 mensen hadden zich aangemeld om met de parlementariër te kunnen spreken. Kröger vertelde dat ze blij is met de maatschappelijke discussie omdat ze merkt dat er in de politiek een vast gedachtegoed heerst als het gaat over vliegen. “Je hebt groei nodig, want je hebt groei nodig.” Met haar kantinetour hoopt ze alle zorgen en ideeën te kunnen bundelen om zo tot een alternatief plan te komen. “Wat willen we nu met de luchtvaart en wat kan er anders?”

Consensus

Onder de deelnemers waren veel afgevaardigden van actiegroepen en ook veel leden van GroenLinks. Van een verhit debat was dan ook geen sprake. “Ik heb het vermoeden dat wij het hier allemaal wel redelijk eens zijn”, meende Hans Wijering van GroenLinks Apeldoorn. “Maar hoe gaan wij de strijd aan met de lobby van de andere kant?” Die ‘andere kant’ had Suzanne eerder die dag al gesproken tijdens een werkbezoek aan Lelystad Airport. “Het is belangrijk om je te realiseren dat een vliegveld vaak ergens voor staat. Dat er geïnvesteerd wordt in je regio bijvoorbeeld.” Het is daarom des te belangrijker om in kaart te brengen wat de gevolgen zijn voor die regio, meent zij. “Het gezondheidsaspect bijvoorbeeld, daar is heel weinig aandacht voor. Of de gevolgen voor toerisme.”

Trein als alternatief

Het was duidelijk dat de meeste aanwezigen zich behoorlijk in het onderwerp verdiept hadden. De trein kwam vaak ter sprake als oplossing, maar het prijsverschil tussen vlieg- en treintickets blijft een probleem. Op een vliegticket zit bijvoorbeeld geen accijns of btw. Een mevrouw merkte op dat de vraag hier niet het aanbod bepaalt, maar andersom. “We vliegen omdat er zoveel spotgoedkope vluchten zijn, niet omdat we zo nodig moeten vliegen.” Kröger erkende dit. Daarom is zij ook de petitie ‘Meer treinen, minder vliegen’ gestart. “Regionale vliegvelden worden vaak met heel veel politieke steun en subsidies overeind gehouden. Er zit echt een manco in het systeem.”

Gebrekkige informatie

Wat Kröger betreft gaan de plannen voor Lelystad Airport definitief van tafel. Vanwege alle nadelen, maar ook omdat het besluit volgens haar destijds genomen is op basis van incorrecte en gebrekkige informatie. “En dan moet je als politiek kunnen zeggen; we nemen ons verlies maar we gaan dit toch niet doorzetten."

Meer berichten