Ton Koopman
Ton Koopman (Foto: FOPPE SCHUT)

Ton Koopman over Bach: “Bach blijft voor mij nummer één”

Door: Edesche Concertzaal

“Eén van de laatste oude-muziekpioniers van het eerste uur”, zo wordt Ton Koopman (1944) vaak omschreven. Dat klinkt een beetje alsof hij uitgespeeld is, maar dat is allerminst het geval. De organist, klavecinist, dirigent en onderzoeker houdt er een bomvolle agenda op na. Bach is nog steeds zijn nummer één, maar Telemann mag er ook zijn. “Hij wordt nog steeds onderschat," vindt Koopman. Op vrijdag 15 februari brengt Ton Koopman, samen met blokfluitiste Reine-Marie Verhagen en klaveciniste Tini Mathot een prachtig dubbelprogramma rond Bach en Telemann.

Voor Ton Koopman, zoon van een katholieke middenstander in Zwolle, begon het allemaal met Johann Sebastian Bach. Hij kan zich zijn eerste Bach-ervaring nog goed herinneren. “Dat was in een kerkkoor in Zwolle. We zongen 'Jesu bleibet meine Freude'.”

Verrassende Bach
Bach groeide uit tot het epicentrum van Koopmans werk en leven. “Voor mij is hij de nummer één in de muziekgeschiedenis”, zegt hij. “Bij Bach vind je een enorm evenwicht tussen gevoel en verstand. Hij kan je een hartverzakking bezorgen met een bepaalde harmonie – echt dat je denkt: hoe is het mogelijk – maar hij is tegelijk een waanzinnige architect. Het is ongelofelijk hoe zijn muziek in elkaar zit.”

Onder de indruk
In de Edesche Concertzaal combineert hij een verscheidenheid aan Bach-werken met stukken van Georg Philipp Telemann. “Hij was een groot componist, iemand die nog steeds onderschat wordt”, zegt Koopman. Wat hem zo aanspreekt in de muziek van Telemann? “De mooie melodieën en de compactheid. Hij weet in korte delen veel te geven. Hij is simpelweg een knappe componist. Luister naar zijn vocale muziek, dan raak je echt onder de indruk.”

Trouwe metgezellen
Op vrijdag 15 februari treedt Koopman in Ede aan met twee trouwe metgezellen: zijn echtgenote Tini Mathot en blokfluitiste Reine-Marie Verhage. “Het is altijd een feest om met hen samen te spelen.” Dit zit dus wel goed!

Edesche Concertzaal
Meer berichten