Van Links naar rechts: Iris, Nora, Lisa, Necati en Max-Merijn.
Van Links naar rechts: Iris, Nora, Lisa, Necati en Max-Merijn. (Foto: Rick Praamstra)

Edes kindercollege geeft kinderen in de gemeente Ede een stem

Door: Rick Praamstra

Het kindercollege werd in juli van dit jaar geïntroduceerd in de gemeente Ede. De jonge politici zijn er druk mee en zijn blij dat de stem van kinderen gehoord worden.

EDE - Tijdens de Heideweek begon voor kinderburgemeester Lisa van der Burgh (12) en wethouders Nora Kudair (12) ,Necati Özel (11), Max-Merijn Terpstra (10) en Iris de With (12) hun termijn van één jaar. De meiden mochten mee met de optocht, de jongens waren nog op vakantie. Het maakte indruk, vertelt Nora. "We zaten tussen de lekkerste kar van Bernardo's en de grootste kar van de kinderboerderij. Het was echt gezellig. Er stonden heel veel kinderen te kijken en dan besef je, als je op je eigen kar staat, dat je er echt bij hoort en het ons werk is om erop te staan."

Raadsleden Daan Westrate en Charifa El Kaddouri zitten bij hun vergaderingen. Voor Max-Merijn een bijzondere ervaring. "Ik probeerde in de eerste week mezelf te zijn. Je voelt je wel speciaal, omdat je eigenlijk nooit in je leven tussen raadsleden zit. We behandelen tijdens de vergaderingen meestal één onderwerp; schoolzwemmen bijvoorbeeld."

De jonge bestuurders denken invloed uit te kunnen oefenen op de Edese beleidsmakers. Lisa: "Tijdens de optocht zwaaiden veel kinderen naar ons, zij weten niet per se wat onze taak is. Maar voor de gemeente kunnen wij namens hen ideeën opstellen en zo horen zij wat de mening van kinderen is."

"We zijn nu bezig met schoolzwemmen; we gaan nog dit jaar naar zwembad de Peppel en gaan kijken hoe de kinderen daar zwemmen en hoe ze zich gedragen in het water. We praten daar dan over met Daan en Charifa en zij kijken of ze dat in de gemeenteraad kunnen gaan bespreken."

In het kindercollege is ruimte voor verschillende meningen, vertelt Iris. "Ik was het niet helemaal eens met het schoolzwemmen en dat zeg ik ook tijdens de vergaderingen. Iedereen heeft een eigen mening over bepaalde onderwerpen. Daar hoeft ook niet iedereen in mee te gaan." Necati: "We hadden een soort van debat bij restaurant Oscar. We hebben toen allemaal ideeën opgeschreven en besproken. Goede ideeën pikken we op en discussiëren we over in vergaderingen."

Huiswerk
De kinderpolitici zijn druk met school. Komen ze weleens in de knel? Lisa: "In groep 8 heb je de CITO, de musical en andere belangrijke dingen. Af en toe kom ik in de knel als ik maandag een repetitie heb en woensdag een toets, maar meestal heb ik er geen problemen mee."

Op de school van Nora is het hard werken. "Ik heb op donderdag huiswerkbegeleiding en het lukt me altijd om alle taken af te krijgen. Op onze school hebben ze het niveau omhoog geschroefd toen kinderen uit de brugklas vertelden dat ze nu zoveel huiswerk hadden en niet goed voorbereid waren. Nu oefenen we er alvast mee."

Iris: "Ik heb er niet zoveel last van. Soms ben ik wel 1,5 uur tot 2 uur bezig met lange taken. Ik kan niet even mijn huiswerk afraffelen, want dat komt op je rapport. De juf heeft al wel gezegd dat het gedurende het jaar meer gaat worden." Max-Merijn heeft minder huiswerk. "Maar ik heb echt geen luizenleven. Ik voetbal ook nog en doe nog veel andere dingen." Necati: "we hebben er zelf voor gekozen om in het kindercollege te zitten. Dan weet je dat het druk wordt."

Leukste
Lunteraan Lisa genoot van de Oud-Lunterse Dag. "Ik ben toen aan het dorp voorgesteld en deed mee aan de reutemeteut. Het kindercollege is in de dorpen die buiten Ede liggen niet zo bekend. Het was daarom leuk dat ik ook in mijn eigen dorp aandacht kreeg. Ik ben ook al een paar keer herkend." Iris vindt het samenzijn het leukst. "De Heideweek vond ik het leukst omdat je elkaar echt beter leerde kennen. Ik had nu echt een indruk wie diegene is."

Max-Merijn en Necati vonden Airborne het leukst omdat ze op de eerste rij mochten zitten tijdens de toespraken. Nora denkt met plezier terug aan de kinderburgemeesterdag in Diemen. "Er waren kinderburgemeesters van andere gemeentes. Tim Douwsma (bekende zanger en presentator) was er, we mochten non-stop eten in het theatercafé en maakten er een vlog."

Leren
Wat hebben de jonge politici tot nu toe geleerd? Lisa: "Ik heb geleerd dat je vooral goed moet overleggen wat iedereen moet doen. Je moet nadenken over wat je gaat doen ook echt goed is en ook controleren wat je doet." Nora: "We hebben een wensboom gemaakt met wat je gaat doet en met wie je contact gaat zoeken. Ik dacht eerst 'we vertellen ons idee aan de gemeenteraad en zij beslissen dan en werken het plan verder uit'. Maar dat moesten wij allemaal zelf doen. Zo heb ik geleerd hoe je een plan aanpakt en uitwerkt."

Iris: "Ik heb geleerd dat je invloed kan hebben als je goede argumenten voordraagt. Ik wist niet dat ik zoveel invloed kon hebben op iemand anders." Necati: "Het is een serieuze taak die je ook serieus moet nemen. Wat Iris al zei is dat je echt invloed kunt uitoefenen. Zo had ik de stelling 'meer tablets in de klas'. Max-Merijn was het daar niet mee eens. Door goede argumenten te geven kon ik hem overhalen." Max-Merijn: "Als iemand bij mij in de klas gaat praten, gaat iedereen praten. Ik heb hier geleerd goed naar elkaar te luisteren en hoe je moet vergaderen."

Wat kunnen volwassenen leren van het kindercollege? Lisa: "Ik denk dat mensen beseffen dat kinderen ook een mening hebben en aan de gemeenteraad iets kunnen vertellen. Als de volwassen politici geen tijd hebben, kunnen wij het ook behandelen. Het volwassen college volbrengt dingen, het kindercollege kan dat ook."

Rick Praamstra
Meer berichten