Foto: Rob Arts

Prachtig bètalab op Marnix College

''Op het Marnix zijn wij vanuit de bètavakken trots op ons bètalab. Een laboratorium waarin leerlingen hun onderzoekende aard en nieuwsgierigheid kunnen ontwikkelen. Omdat ieder kind nieuwsgierig is, ontdekt hij door te doen. Dit verdient niet voor niets een plek in het onderwijs in de vorm van wetenschap, techniek en technologie.''

Door Mark Soede

Ede - ''Zo komen jongeren in aanraking met de wereld van morgen. Want alleen door zelf te ervaren hoe uitdagend, interessant en relevant technologie is, zien zij de kansen voor later'', vertelt Mark Soede, docent Biologie.

Het Marnix biedt een aantrekkelijk onderwijsaanbod voor een bèta-profiel. ''Met het bètalab willen we onze leerlingen stimuleren om te kiezen voor het bètaonderwijs. In het lab kunnen leerlingen proeven doen met de allernieuwste technieken. In de ruimte worden lessen biologie, natuur- en scheikunde en natuur- leven en technologie gegeven. Op de beschikbare computers kunnen meetresultaten verwerkt worden en proefverslagen gemaakt worden. Het laboratorium bestaat uit één grote ruimte waar ook technisch onderwijsassistenten gevestigd zijn. Deze bekwame en behulpzame mensen helpen en begeleiden leerlingen met het uitvoeren van hun proeven'', vertelt Mark Soede. ''Op deze manier kunnen leerlingen op een veilige en verantwoorde manier hun onderzoeksvaardigheden bijslijpen en verbeteren.''

Verwondering

In het lab leren de leerlingen op een fundamentele manier onderzoek doen. Bij het doen van onderzoek zie je eerst verwondering, goh dat is grappig, bijzonder, gaaf, of huh. Daarna komt het besef, maar hoe werkt dit nu. Kan ik dit begrijpen? Deze onderzoeken doen leerlingen allemaal naast de reguliere vaklessen en verwerven zo, zonder dat ze het doorhebben, hun onderzoeksvaardigheden.

Bètalab junior

''Om het leerproces van onderzoeksvaardigheden eerder in gang te zetten, worden er dit schooljaar concrete plannen uitgewerkt voor een bètalab junior in onze onderbouwlocatie. Een doorlopende leerlijn die naadloos op die van het hoofdgebouw aansluit.''

Vrijlaten

Het bijzondere aan het bètalab is dat leerlingen nagenoeg volledig vrij gelaten worden. Dit zorgt voor veel motivatie bij de leerlingen. Ze werken uiteindelijk aan grote projecten van enkele weken die de aangeleerde vaardigheden aanspreken, bijvoorbeeld de profielwerkstukken die nodig zijn om een diploma te kunnen halen. Op dit moment worden er proeven gedaan met kieming van plantenzaden bij verschillende lichtintensiteiten. Leerlingen maken dan, vanuit een zelf geschreven onderzoeksvraag, met de aanwezige tablet een timelapse video van de kieming. Het bètalab biedt kortom een activerende, uitdagende en motiverende werkvorm, die bovendien van cruciaal belang is om goed te kunnen leren.

Meer berichten