Met de klok mee: Lars, Luuk, Guido, Jules, Dyanne, Iris, Denise, Floortje, Evi, Lucas en Guyon. (foto: José van der Burg)
Met de klok mee: Lars, Luuk, Guido, Jules, Dyanne, Iris, Denise, Floortje, Evi, Lucas en Guyon. (foto: José van der Burg) (Foto: )

Leerlingen onderzoeken eigen geluk

Je kunt als school puur naar de cijfers kijken om te zien of je goed bezig bent. Of je vraagt het aan de kinderen zelf. Leerlingen van de plusgroep van de Panta Rhei trokken hun eigen school in om kinderen, leerkrachten en ondersteunend personeel te interviewen. Want wat maakt dat leerlingen zich fijn voelen op die school? Guido: “School probeert er alles aan te doen om het zo leuk mogelijk te maken.”

Door José van der Burg

Ede - De plusgroep (met leerlingen uit groep 7 en 8) had vorig schooljaar al onderzocht of de kinderen op hun eigen school gelukkig waren en dat bleek zo te zijn. Noor Kleiman-van Oostrum begeleidt de plusgroep. Zij vertelt dat de leerlingen eerst hebben gekeken hoe een onderzoek eruit ziet. "En toen hebben we onderzoeksvragen en tabellen gecreëerd zodat we konden zien dat we toch wel happy zijn hier.” Maar dat riep meteen de vraag op waarom ze dan gelukkig zijn. Tijd voor een vervolgonderzoek dus. De leerlingen besloten mensen aan de tand te voelen, maar deden dat niet zonder voorbereiding. Samen met juf Noor werkten ze aan een project rondom journalistiek. “We hebben onderzoek gedaan naar kranten en onze eigen muurkrant gemaakt”, vertelt Evi. Ook mochten ze hun eigen artikelen schrijven. En dat bleek nog best een kunst. “Je moet er goed over nadenken, je kunt niet alleen maar typen wat je denkt”, legt Denise uit.

Interviews

Daarna was het tijd om in groepjes verschillende mensen te interviewen. Niet alleen directieleden en interne begeleiders maar ook leerlingen zelf. Wat vinden zij nu fijn aan hun eigen school? Er kwam onder andere naar voren dat er weinig gepest wordt. Ook zijn leerlingen blij dat ze hulp krijgen op hun eigen niveau. Als je moeite hebt met rekenen, dan is het fijn als je geholpen wordt door iemand die het goed weet. Een remedial teacher bijvoorbeeld. Maar ook extra uitdaging als je ergens juist wel heel goed in bent. Daar wordt de sfeer in de klas ook beter van volgens de kinderen. “Als ze te weinig werk krijgen of te makkelijk werk dan gaan sommige kinderen bijvoorbeeld door de les heen praten”, aldus Floortje. “En als ze dan meer werk krijgen dan doen ze dat niet.”

Leren plannen

Juf Noor is het daar mee eens. Ze denkt ook dat de juiste begeleiding helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen. “Dat is heel belangrijk, dat kinderen zich hier zichzelf voelen. De insteek is gelukkig zijn.” In haar plusgroep werken kinderen veel met projecten die ze deels in hun eigen klas moeten uitwerken. Daarvoor moeten ze goed leren plannen, maar ook heel goed onderzoeken wat werkt en wat niet. En dat kan per kind verschillen. Kinderen leren bij haar dus niet alleen leren, maar ze leren ook wie ze zelf zijn. “Als je jezelf goed kent, dan weet je wat je nodig hebt.”

Meer berichten




Shopbox