Logo edesepost.nl


Niemand kan Zwart zien tijdens het spelen, maar via zijn repertoire probeert hij contact te maken met de mensen beneden.
Niemand kan Zwart zien tijdens het spelen, maar via zijn repertoire probeert hij contact te maken met de mensen beneden. (Foto: )

Beiaardier roemt toren Oude Kerk

De restauratie van de toren van de Oude Kerk is voltooid; dinsdag werd de toren officieel heropend. Beiaardier Boudewijn Zwart gaf een openingsconcert op het carillon. 'De straatmuzikant op hoog niveau' noemt de toren een 'oude bejaarde die boven iedereen uitsteekt'.

Door Rick Praamstra

EDE - Al meer dan dertig jaar bespeelt Zwart de carillon of beiaard van de Oude Kerk. Op maandagochtend en vrijdagavond zit hij hoog in de toren en horen bezoekers en bewoners van Ede Centrum klassieke muziek tot popmuziek. Zwart bespeelt meerdere carillons in Nederland, voor Ede heeft hij een zwak. "Deze beiaard is echt een topinstrument en één van de mooiste van Nederland. Hij is niet eens heel erg oud; in 1987 is hij gegoten door een van de beste klokkengieters die we gehad hebben: Petit & Fritsen. Petit & Fritsen goot iets te dik, zette de klokken dan op zijn kop en haalde aan de binnenkant van de klokken materiaal weg. Daardoor zijn het mooi gestemde klokken."

De beiaardier roemt het geluid van het Edese carillon. "Het geluid klinkt heel helder en dat komt doordat de Oude Kerk een gesloten toren heeft. De mensen op straat zien daardoor de klokken niet hangen. Het geluid komt gefilterd naar buiten en gaat door de galm. Dat geeft een mooi soort akoestiek."

Niemand kan Zwart zien tijdens het spelen, maar via zijn repertoire probeert hij contact te maken met de mensen beneden. Als het regent speelt hij bijvoorbeeld 'Singing In The Rain', bij trieste gebeurtenissen als met de ramp met vlucht MH17 speelt hij stemmige muziek. Die afwisseling vindt hij het leukst. "Ik ben eigenlijk een straatmuzikant op hoog niveau in beide betekenissen; ik probeer bovenin zo goed mogelijk te spelen en met de muziek een glimlach te ontlokken bij de mensen. Ze hoeven niet een uur lang te luisteren, maar als er een gezellige sfeer hangt in de stad is dat voor mij het mooiste applaus."

Tijdens de restauratie speelde Zwart enkel op vrijdagavond. Hij heeft het restauratieproces, dat meer dan een jaar duurde, van dichtbij kunnen aanschouwen. "Ik vond het leuk om te zien hoe dat proces langzaam tot stand kwam. Er ontstonden ook wel problemen tijdens de restauratie. Zo waren de luiken in de toren weg waardoor vogels – vooral duiven - vrij spel kregen. Op een gegeven moment waren er zoveel dat de toren wel een duiventil leek. Op de klokken zat vogelpoep, dat was niet bevorderlijk voor de klank."

De klokken zijn weer schoon en het probleem met de vogels is ook verholpen. De musicus vindt de restauratie geslaagd en is blij dat de toren weer volledig te zien is. "De toren is oud en alles eromheen is nieuwbouw. Dat contrast vind ik mooi. De toren heeft al eeuwen doorstaan. Hij kijkt als een bejaarde boven iedereen uit en bekijkt een beetje meewarig en glimlachend hoe al die nieuwbouw rond hem is ontstaan. Mensen die driehonderd en vierhonderd jaar geleden in Ede woonden zagen hem al staan. Dat vind ik een mooi gegeven. De toren is de mooiste werkplek in Ede."

Meer berichten

Shopbox