Foto:

Edenaren voeren druk richting Provincie Gelderland flink op

Geen laagvliegroutes over Ede, Gelderland en eigenlijk nergens. Ook zeker niet voor drie jaar. Die boodschap kregen de Statenleden van Gelderland woensdag goed ingepeperd.

Ede/Arnhem - Ria Maliepaard sprak namens de belangengroepering Hoog Over Ede de Gelderse Staten toe, samen met nog vijf sprekers van belangengroepen. Er kwam een spervuur van kritiek op het voornemen van de provincie om de laagvliegroutes vanaf Lelystad maximaal drie jaar (2020-2023) te accepteren. De zes insprekers toonden met een lawine aan argumenten aan dat laagvliegen vanaf Lelystad onacceptabel is. Afgeladen publieke tribunes ondersteunden die boodschap.

Gedeputeerde Josan Meijers die aan de Alders-tafel meebesliste over de komst van vliegveld Lelystad en de daarmee samenhangende laagvliegroutes, kreeg het verwijt dat ze te lang stil is gebleven. Volgens de critici heeft ze zich niets van de belangen van de Gelderse bewoners en bedrijven aangetrokken.
De Provincie Gelderland steunt het voornemen van Minister van Nieuwenhoven volledig om het vliegveld in 2020, inclusief laagvliegroutes, te openen. Zeer onlangs pas scherpte ze het standpunt van de provincie aan vanwege de twijfels of de herindeling van het luchtruim in 2023 is afgerond. Nu eist ze een harde garantie van de minister dat het extreem laag vliegen gebonden is aan een maximum van drie jaar.

Maar ook dat kon de actievoerders niet bekoren; geen laagvliegroutes over Ede, de kwetsbare Veluwe, de IJsselvallei en de Stedendriehoek was het motto, ook niet voor drie jaar. Als Lelystad eenmaal in bedrijf is draait niemand dat zomaar terug. Dus lieten Ria Maliepaard van Hoog Over Ede en vertegenwoordigers van Vliegverkeerd Wageningen, Lelygate Klarenbeek, Mijn Oener Tegengeluid en Ons Mooi Epe geen spaan heel van dit standpunt. Nauwkeurig werden alle fouten in de MER en besluitvorming benoemd. Ivo Gelsing van de Recron eiste namens de toeristische sector een gedegen onderzoek naar de desastreuze effecten voor deze branche. Anderen gingen in op de schadelijke effecten voor de gezondheid, de verzuring van de Veluwe en de vele risico's van het laagvliegen. Maliepaard: "Het wordt tijd dat niet alleen vervoer-woordvoerders, maar ook de woordvoerders voor gezondheid en klimaat bij deze discussie betrokken worden."

Veel resultaat heeft het protest nog niet opgeleverd. Woordvoerder Coos Paulusma: "Er zijn nog te weinig partijen om. Maar we blijven de druk opvoeren."

Meer berichten




Shopbox