Logo edesepost.nl

Leerlingenvervoer regio weer op orde

De scholen zijn maandag weer begonnen en dus ook het leerlingenvervoer van kinderen die naar het speciaal onderwijs gaan. Vorig jaar verliep de introductie van de Valleihopper chaotisch. Lessen werden getrokken, aanbevelingen en harde besluiten volgden. Met succes: de eerste week verliep zonder noemenswaardige incidenten.

Door Rick Praamstra

EDE - Het echec rond de Valleihopper kort samengevat: kinderen werden vorig jaar bij het begin van het schooljaar niet of te laat opgehaald, zaten te lang in de bus of werden zelfs op de verkeerde locatie afgezet. De gemeentes in de Regio FoodValley, waaronder Ede, lieten een onderzoek uitvoeren en uit dat onderzoek bleek dat alle partijen steekjes lieten vallen: gemeentes, regiecentrale Transvision en vervoerders.

Vervoerder Noot nam de regie over van Transvision. Dat zou een tijdelijke oplossing zijn, maar uiteindelijk bleek dat de softwarepakketten van Transvison en de vervoerders (naast Noot zijn dat Munckhof en Van Driel) niet goed met elkaar communiceerden. Noot blijft daarom sowieso, tot het einde van het contract in 2020, de regie voeren over het leerlingenvervoer.

Voorbereiding

Een goede voorbereiding was noodzakelijk om verrassingen van vorig jaar te voorkomen, zegt Regio FoodValley-woordvoerder Chrit Wolfhagen. "We hebben ervoor gezorgd dat er niet meer op de laatste dag nieuwe leerlingen werden aangemeld en er nog mutaties van al aangemelde leerlingen werden gemaild. Als je op het laatste moment nog mutaties doorvoert, is de regiecentrale overgeleverd aan de goden. We hebben met de gemeente een traject uitgestippeld om zo vroeg mogelijk, half juli, 100 procent van de leerlingen aangemeld te krijgen. Vervoerders konden zo in alle rust werken aan de routes en hun voertuigen en chauffeurs indelen."

Het percentage geslaagde ritten (op tijd op school, op tijd weer opgehaald en niet langer dan negentig minuten) varieerde deze week van 96 procent tot 99 procent. Klachten werden direct aangepakt, zegt Wolfhagen. "Als een route bijvoorbeeld langer dan negentig minuten duurt, nemen we direct contact op met de vervoerder om te kijken hoe de route in elkaar zit. We monitoren zelf en checken of het zo is. Als dan blijkt dat die kinderen inderdaad een aantal dagen langer dan 90 minuten in het vervoer zitten, gaan we in overleg met de vervoerder om te kijken of de route anders kan."

Wethouder Peter de Pater, verantwoordelijk voor vervoer en verkeer is blij met de resultaten. "Het is een aparte materie met een kwetsbare groep mensen. We wilden 100 procent uitsluiten dat het misging. We hadden de indruk dat we er alles aan hebben gedaan, maar we zijn afhankelijk van partners, het weer en auto's. Ik constateer bescheiden dat mijn ambtenaren en regionale samenwerking het goed hebben gedaan."

Meer berichten

Shopbox