Logo edesepost.nl


Aziatische toeristen tijdens een rondleiding langs schilderijen van Van Gogh. Foto: Kröller-Müller Museum
Aziatische toeristen tijdens een rondleiding langs schilderijen van Van Gogh. Foto: Kröller-Müller Museum (Foto: Kröller-Müller Museum)

Japanners in Otterlo: ze adoreren Vincent van Gogh

Aziatische toeristen weten Nederland steeds beter te vinden. Tijdens hun verblijf beperken ze zich niet alleen tot de Keukenhof, de Amsterdamse grachten en het Rijksmuseum, ze bezoeken ook graag het Kröller-Müller Museum in Otterlo.

Door Eline Lieftink

Otterlo - Maar deze potentiële toeristen duizenden kilometers verderop bereiken is niet eenvoudig. Mandy Vermeer, medewerker trade marketing & sales en online marketing bij het Kröller-Müller Museum, vertelt dat het om andere werkwijzen vraagt. "China is heel ongrijpbaar, ze hebben andere zoekmachines en andere sociale media, daar moeten wij allemaal rekening mee houden. We werken daarom soms samen met een extern bureau, dat meer gespecialiseerd is in de Chinese markt. In Japan boeken mensen vooral groepsreizen. We leggen daarom contact met touroperators. We bezoeken hen bijvoorbeeld in Japan of laten hen naar Nederland komen om het Kröller-Müller te bekijken. Daarnaast hebben we ook wel eens een Van Gogh-tentoonstelling in Japan georganiseerd."

Van Gogh

De reden dat er jaarlijks zo'n 21.000 Chinezen, Japanners en Taiwanezen naar het Kröller-Müller komen is vooral de grote collectie Van Gogh-schilderijen. "Vooral de Japanners adoreren Van Gogh", licht Vermeer toe. "Vincent van Gogh heeft zich voor sommige werken laten inspireren door Japanse prenten, ik denk dat dat ook een rol heeft gespeeld in de populariteit van Van Gogh onder Japanners." De absolute favoriet van alle Aziatische toeristen is het Van Gogh-schilderij het Caféterras bij nacht. De producten met de afbeelding van Caféterras erop zijn tevens de meest verkochte souvenirs uit de giftshop.

Lang blijven de Aziaten echter niet in het museum. Vermeer: "Ze hebben vaak maar twee uur om het museum te bekijken, daarna gaat de tour weer verder. In ongeveer acht dagen bezoeken ze ook nog Duitsland, België en Frankrijk. Hoewel er een tijdelijke daling was van reizen naar Frankrijk en België. Vooral Japanners zijn gevoelig voor dreigend gevaar, als er een aanslag plaatsvindt in Europa annuleren zij hun reis. Chinezen zijn hier over het algemeen minder bang voor en blijven gewoon komen." Het reizen naar Europa is overigens niet alleen weggelegd voor de rijkere Aziaten. Voor 2500 euro kunnen Japanners al een achtdaagse rondreis door Europa maken.

Imagobewust

Op andere terreinen zijn er ook verschillen tussen de Aziaten. Zo zijn de Japanse toeristen gemiddeld veel ouder dan de Chinese toeristen. 60 procent van de Japanners die het Kröller-Müller bezoekt is tussen de 50 en 75 jaar, van de Chinezen is 80 procent tussen de 18 en 49 jaar. Dit komt waarschijnlijk omdat de jongere Chinese generatie meer individueel wil reizen en iets anders wil dan het standaardaanbod. Daarnaast zijn de jongere Chinezen heel imagobewust, ze shoppen bijvoorbeeld graag bij dure winkels en willen zelf Europa ontdekken. ''De verwachting is dan ook dat het aantal Aziatische toeristen de komende jaren alleen maar zal toenemen'', vertelt Vermeer.

reageer als eerste
Meer berichten