Logo edesepost.nl


Schoolmaatschappelijk werkster Willeke van Laar in een klaslokaal in het centrum van Ede. (foto: Danny van Zeggelaar)
Schoolmaatschappelijk werkster Willeke van Laar in een klaslokaal in het centrum van Ede. (foto: Danny van Zeggelaar) (Foto: Danny van Zeggelaar)

'Ik grijp in als kids problemen hebben'

Met een groep van tien collega's houdt schoolmaatschappelijk werkster Willeke van Laar elke dag een oogje in het zeil op de Edese basis- en middelbare scholen. Als een kind in de problemen dreigt te komen, grijpt ze in. "Problemen vroegtijdig signaleren voorkomt erger."

Door Danny van Zeggelaar

EDE - Er zijn legio voorbeelden te noemen van situaties waardoor een kind tussen wal en schip dreigt te raken. Een kind dat bijvoorbeeld gescheiden ouders heeft, te maken heeft met rouwverwerking, opvoedproblemen enzovoort. Maar ook kleinere problemen, zoals structuurproblemen of ouders die zien dat het niet helemaal lekker gaat met hun kind. Op zo'n moment kan het schoolmaatschappelijk werk bijstand verlenen, zegt Willeke van Laar. "Het schoolmaatschappelijk werk is heel preventief", legt ze uit. "We proberen problemen vroegtijdig te signaleren. En dat doen we door op informatieavonden aanwezig te zijn, op scholen zichtbaar te zijn. Zodat ouders en kinderen ons weten te vinden. Want problemen vroegtijdig signaleren voorkomt erger." Hoe vaak ze er zijn, verschilt per situatie.

Thuissituatie

Hun werk is dan ook op de scholen. Niet ergens op een kamertje in het gemeentehuis, maar op 'de vindplaats', zoals dat genoemd wordt. De plek waar iedereen binnen de school de schoolmaatschappelijk werk(st)ers kan vinden. "Je zet jezelf neer", zegt Van Laar. "Mensen mailen, komen naar ons toe, stellen vragen." Als het nodig is, verschuift die werkplek van school naar thuis. "Waardoor je kunt zien welke zorgen er zijn en we een breder beeld van een situatie krijgen. We bepalen dan, vaak in overleg met de ouders, wat er nodig is om een kind uit een negatieve situatie te halen."
Van Laar geeft een voorbeeld van wat er bijvoorbeeld kan gebeuren. "Een meisje van gescheiden ouders, dat tussen hen in staat. Dat geeft een loyaliteitsconflict. Met haar heb ik verschillende gesprekken gevoerd, en dat hielp voor haar enorm. Ze had het gevoel dat de situatie werd overgenomen. Aan het begin gaf ze zichzelf een cijfer 5 en aan het eind een 9,5. Dat vind ik een mooi verhaal, van een situatie waarbij ook de ouders erg geholpen waren." De rol van het schoolmaatschappelijk werk was duidelijk. "Het meisje kon bij ons haar gedachten uiten, wat ze nodig had. In die zin staat voor ons het belang van het kind altijd voorop. En met ouders bespreken we waarin we kunnen samenwerken, zodat een probleem kan worden verlicht of opgelost. Ik ga altijd náást een ouder staan en kijk wat zij nodig hebben. Maar ze houden zelf de regie, waarbij ik ze ondersteun."
Het schoolmaatschappelijk werk is op iedere school in Ede te vinden.

Reageer als eerste
Meer berichten