Logo edesepost.nl


Station Ede Centrum.
Station Ede Centrum.

Tevredenheid reizigers Valleilijn stijgt gestaag

Reizigers van de Valleilijn hebben tijdens het jaarlijkse onderzoek naar de kwaliteit van het openbaar vervoer (OV-Klantenbarometer) in 2016 een 7,6 gegeven als rapportcijfer. Dat is 0,3 meer dan in 2015, toen de Valleilijn niet verder kwam dan een 7,3. Dat bleek tijdens de presentatie van de uitkomsten van dit onderzoek.

EDE - Bij de rapportcijfers die werden toegekend aan de diverse kwaliteitsaspecten waren er ook positieve verschillen. In 2016 scoorde de Valleilijn duidelijk beter op zitplaats (van 7,7, naar 8,6), gemak instappen (van 8,6 naar 8,9), informatie algemeen (van 7,6 naar 8,0), punctualiteit (van 7,2 naar 7,7), reissnelheid (van 7,1 naar 7,4), gebruiksgemak OV-chipkaart (van 7,7 naar 8,0) en overstaptijd (van 6,0 naar 6,3).

Meer zitplaatsen

Een deel van het jaar is op drukke ritten in de ochtendspits de capaciteit uitgebreid door deze met twee aan elkaar gekoppelde treinen te rijden. Dat heeft in de spits tot meer zitplaatsen geleid.
De nauwe samenwerking het met dienstencentrum reisinformatie van NS, waar voortdurend wordt gewerkt aan innovatie van de reisinformatie heeft een gunstig effect gehad op de score voor informatie. Informatie over vertragingen blijft een belangrijk aandachtspunt (van 6,1 naar 6,3).

Kwartiersdienst

De frequentie op de Valleilijn staat de komende tijd hoog op de agenda bij de provincie Gelderland, er loopt nu een onderzoek naar de effecten van een kwartierdienst op de gehele lijn.

Reageer als eerste